آنـــــــســـــوی نـــــیـــمـــــکــــت

نـــــوشــــتـــــه هـــای فـــــوتـــــبــــالــــی

آنـــــــســـــوی نـــــیـــمـــــکــــت

نـــــوشــــتـــــه هـــای فـــــوتـــــبــــالــــی

آخرین نظرات
نویسندگان


نویسنده:حمیدرضا صدر

به ادامه مطلب بروید...



رم در خانه 1-2 یوونتوس را شکست داد...

می‌گویند رکوردها برای شکسته شدن هستند نه دست نخورده باقی ماندند. بنابراین سرانجام روزی فرا رسید تا یوونتوس برای نخستین بار دو دیدار آغازین سری آ را با شکست سپری کند. تا پس از دو هفته بی‌امتیاز در قعر جدول جای بگیرد. آن‌ها هفته پیش با یک گل مغلوب اودینزه شده بودند و این هفته 1-2 برابر رم زانو زدند. آخرین باری که آن‌ها دو بار در گام اول شکست خورده بودند در فصل 13-1912 بود که رقابت‌های باشگاهی به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شد (فدراسیون فوتبال ایتالیا سال 1921 برپا شد و نخستین دوره رقابت‌های سری آ در 1929). آخرین باری که رم، یووه را در استادیوم المپیک شکست داده بود در فوریه 2013 بود که کاپیتان توتی تک گل دیدار را زده بود. بانوی پیر در زمین رم طی 10 دیدار فقط به یک شکست تن داده و در این راه به 6 برد و سه تساوی دست یافته بود، ولی این بار شب دیگری بشمار می‌رفت.

بازی که آغاز شد هم ماسیمیلیانو آلگری به دنبال کسب نخستین برد بود و هم رودی گارسیا. نتیجه نهایی برای گارسیا که مردانش هفته پیش برابر ورونا به تساوی دست یافته بودند شیرینی مفرطی داشت. او طی چهار دیدار اخیر برابر یووه فقط به یک امتیاز قناعت کرده بود. او هنوز به تلخی از شکست 2-3 نیم فصل گذشته که بونوچی چهار دقیقه به پایان گل سوم را وارد دروازه اسکاروپسکی کرد اشاره می‌کرد. اما قصه پارسال تکرار نمی‌شد. نه نمی‌شد. گارسیا اشاره کرده بود مردانش با آهنگ تندی بازی خواهند کرد. گفته بود: «می‌خواهیم این بار برنده شویم».

برای توصیف چرایی پیروزی رم می‌توان به آمار و ارقام اشاره کرد. اینکه مردان یووه در نیمه اول یک شوت به سوی دروازه رم شلیک کردند، فقط یک شوت. رکوردی که از فصل 2005-2004 تکرار نشده بود. در حقیقت تعداد شوت‌های رمی‌ها خارج از محوطه به سوی دروازه بوفون 18 بود تعداد ضربات راه‌راه پوش‌ها فقط 4 شوت. تعداد شوت در قاب دروازه رمی‌ها 7 تا بودند و تورینی‌ها 2 تا. دقت ضربات رمی‌ها 48 درصد بود و دقت شوت مردان یووه 22 درصد.

در حالی که ماریو ماندزوکیچ و پائولو دیبالا برای نخستین بار زوج خط حمله را تشکیل داده بودند و انتظار از خط حمله یووه زیاد بود. ولی هر چه زمان سپری شد این نکته که ماندزوکیچ درگیر بازی نشده پررنگ‌تر به نظر رسید. قرار دادن دنیله ده‌روسی در قلب دفاع تمهید گارسیا برای رویارویی با زوج ماندزوکیچ - دیبالا بود. ده‌روسی سوای جایی که توپ را با دست لمس کرد و ریتزولی می‌توانست اعلام ضربه پنالتی کند نمایش خوبی در این پست ارائه داد. در سوی دیگر رمی‌ها ضربه‌های نهایی‌شان را در برهه سرنوشت‌ساز نواختند. میرالم پیانیچ که در نیمه اول تیر دروازه یووه را لرزانده بود سرانجام در دقیقه 61 با ضربه آزادش سنگر بوفون را فتح کرد. آن‌چه که غیر متتظره نبود. او طی سه سال اخیر 8 گل با ضربه آزاد به ثمر رسانده و در این زمینه پشت سر آندره پیرلو و فرانچسکو لادی (در کاتانیا) قرار دارد. ادین ژکو و محمد صلاح هم برای اولین بار کنار هم بازی کردند و ژکو سرانجام اولین گل خود در سری آ را به ثمر رساند. او با ضربه سر برابر دو غول یووه: طی نبرد با جورجو کیلینی و برابر جی‌جی بوفون. او حق داشت به سوی سکوی تیفوسی‌های رمی‌ بدود و فریاد شادی سر دهد، خصوصا آنکه هم در نیمه اول و هم دقایقی پیشتر فرصت گشودن دروازه بوفون با پا را از دست داده بود.

آلگری می‌توانست گله‌مند باشد که گل دوم رم پس از اخراج پاتریس اورا در دقیقه 78 به دلیل خطا روی ایتوربه و دریافت کارت زرد دوم به ثمر رسید. ولی او هم می‌دانست از 95-1994 تاکنون 27 بازیکن طی نبردهای رم-یووه کارت قرمز دریافت کرده‌اند و ده نفره شدن در این میدان امر عادی است. چنان که آخرین دیدار دو تیم در مارچ 2015 که به تساوی 1-1 انجامید با اخراج توروسیدیس در دقیقه 62 همراه بود. کارلوس توز پس از آن اخراج دروازه رم را گشود، ولی رم ده نفره سرانجام با گل دیرهنگام سیدو کیتا به تساوی دست یافت. این‌جا هم وقتی ماندزوکیچ در ثانیه 29 آلساندرو فلورنزی را در محوطه جریمه به زمین کوفت رمی‌ها دست‌هایشان را با علامت پنالتی بالا بردند ولی نیکولا ریتزولی آن را نادیده گرفت... با این وصف یووه ده نفره با ضربه دیبالا تازه وارد به صف راه‌راه پوش‌ها در دقایق پایانی فاصله را به حداقل کاهش داد، ولی پرده آخر به بازیکن تازه وارد رم تعلق داشت، به ژسنی. او در واپسین لحظات توپ را پس از ضربه سر بونوچی به صورت غیرمنتظره‌ای دفع کرد تا تاریخ ورق بخورد.

حالا یووه پس از بولونیا 42-1941 اولین قهرمان لیگ بشمار می‌رود که فصل جدید را با دو شکست آغاز کرده. آخرین باری که بانوی پیر در سری آ به شکست‌های متوالی تن داد در مارچ 2011 بود که سه بار متوالی - برابر لچه، بولونیا و میلان - شکست خورد. همان فصلی که لوییجی دل نری روی نیمکت نشسته بود و یووه در پایان راه به رتبه هفتم قناعت کرد. اما این یووه، یووه قهرمان بشمار می‌رفت، فینالیست لیگ قهرمانان. یووه‌ای که پارسال در پنج دیدار اول فصل نه تنها گلی دریافت نکرد، بلکه ده بار دروازه‌ها را گشود ( برابر کیوو، اودینزه، میلان، چزنا و آتالانتا). یووه فصل پیش را با 24 گل خورده سپری کرده و عنوان بهترین خط دفاع را گرفته بود... ولی اگر طرفداران یووه می‌خواهند خوش‌بین بمانند، باید به آن‌چه همشهری‌شان تورینو در فصل 43-1942 انجام داد دل ببندند. تورینو آن فصل را با دو شکست آغاز کرد ولی در پایان راه قهرمان سری آ شد.

 

نویسنده:حمیدرضا صدر




  • محمدامین محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی