آنـــــــســـــوی نـــــیـــمـــــکــــت

نـــــوشــــتـــــه هـــای فـــــوتـــــبــــالــــی

آنـــــــســـــوی نـــــیـــمـــــکــــت

نـــــوشــــتـــــه هـــای فـــــوتـــــبــــالــــی

آخرین نظرات
نویسندگان

نویسنده:حمیدرضا صدر

به ادامه مطلب بروید...



وین رونی کاپیتان منچستر یونایتد افتخارات ورزشی‌اش را در اولدترافورد کسب کرده، ولی در شهر لیورپول زاده شده و بارها اعتراف کرده هرگز نتوانسته از سایه بلند دشمنی دو باشگاه فرار کند...

او که از اورتون راهی یونایتد شد در کتاب زندگینامه‌اش توصیف کرده چگونه در فضایی بزرگ شد که او را به نفرت از سرخ‌های منچستری ترغیب می‌کرد. این که همه در گوشش تکرار می‌کردند یک لیورپولی هرگز نمی‌تواند دوست یک منچستری شود. او جایی گفت: «... وقتی پا به اولدترافورد گذاشتم دریافتم برای بازیکنان منچستر گشودن دروازه لیورپول در آنفیلد برابر «جایگاه KOP » – جایگاه طرفداران افراطی لیورپول – بیش از هر چیزی اهمیت دارد...» اخیرا بود که چند خبرنگار فرصت تماشای کلکسیون خصوصی پیراهن‌های بازیکنانی که استیون جرارد پیراهنش را با آنها مبادله کرده بدست آوردند. درون قاب‌های بزرگ آویخته شده بر دیوار پیراهن‌های همه باشگاه‌های بزرگ جلب نظر می‌کردند جز پیراهن یک باشگاه: پیراهن منچستر یونایتد.

آخرین باری که یک بازیکن مستقیما بین لیورپول و منچستر یونایتد جابجا شد سال 1964 بود، یعنی بیش از نیم قرن. زمانی که فیل چیزنال از یونایتد راهی لیورپول شد. پس از آن پل اینس پس از بازی در منچستر یونایتد از اینتر راهی لیورپول شد و پیتر بردسلی که برای یونایتد بازی کرده بود از نیوکاسل به لیورپول پیوست. مایکل اوون لیورپولی هم از مسیر رئال مادرید و نیوکاسل راهی اولدترافورد شد. حتی بازیکنان خارجی دو باشگاه هم نتوانسته اند از ترکش دشمنی‌های کهنه فرار کنند. وقتی لیورپول در سال 2007 خواستار به خدمت گرفتن گابریل هاینتزه مدافع آرژانتینی یونایتد شد، فرگوسن گفت «... آنها چگونه به خود اجازه داده‌اند چنین پیشنهادی را عرضه کنند؟» وقتی هاینتزه از اشتیاقش برای پیوستن به لیورپول حرف زد از سوی منچستری‌ها «خائن» نام گرفت و جایش را در تیم از دست داد و سرانجام هم اولدترافورد را ترک کرد، در حالی که پیش از آن محبوب طرفداران یونایتد به‌شمار می‌رفت. در درگیری نژاد پرستانه لوییز سوارز اروگوئه‌ای و پاتریس اورا فرانسوی طی دیدار دو تیم در جام حذفی هنوز در اذهان جاری است و واژه «Negrito » سوارز خطاب به اورا در گوش‌ها زنگ می‌زند.

برای روشن شدن سایه روشن‌های رقابت دو باشگاه به تاریخ دو شهر روی آورد. دو شهر در شمال‌غرب انگلیس. دو شهر با فاصله 55 کیلومتر از هم. رقابت تمام نشدنی لیورپول و منچستر با صنعتی شدن دو شهر در قرن نوزده آغاز شد. از همان زمانی که خط آهن در سال 1830 لیورپول و منچستر را بهم پیوند داد که اولین خط آهن بین دو شهر در جهان به‌شمار می‌رفت. منچستر شهر صنعتی با تولیدات پرشمار به‌شمار می‌رفت و لیورپول شهر بندری قرار گرفته لب آب. منچستری‌ها تولید کننده بودند و لیورپولی‌ها تاجر که بدین معنی بود تاجران منچستری برای صدور و ورود محصولات‌شان عوارضی را به لیورپولی‌ها می‌پرداختند.

سرانجام منچستری‌ها دست بکار شدند و سال 1894 کانال کشتیرانی 58 کیلومتری منچستر را پس از شش سال عملیات ساختمانی و صرف هزینه پانزده میلیون پوندی به عنوان طولانی‌ترین کانال کشتیرانی عصر خود افتتاح کردند. اکنون اگر به لوگوی منچستر یونایتد و همین طور منچستر سیتی نگاه کنید تصویری از یک کشتی را در هر دو لوگو می‌بینید. آن کانال و آن کشتی بازتابنده راز حیات منچستری‌ها است و نمایشگر ریشه نفرت دو شهر از هم. دسترسی مستقیم منچستری‌ها با دریا مترادف با بیکار شدن هزاران لیورپولی و نزول جایگاه این شهر شد. آن رقابت به قوت خود باقی ماند و دو شهر در دهه 1970 با هم نزول کردند و از دهه 1990 مسیر صعودی را طی کردند ولی اکنون گزارش‌های اقتصادی نشان می‌دهند فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی شمال‌غرب انگلیس پس از آن چه در لندن می‌گذرد برای انگلیسی‌ها اهمیت کتمان ناپذیری دارد.

وقتی پای فوتبال پیش می‌آید ترکیب لیورپول - منچستر یونایتد همه باشگاه‌های لندنی را پشت سر می‌گذارد. لیورپول و یونایتد تاکنون جمعا 86 جام بدست آورده اند: 44 جام برای لیورپول و 42 جام برای منچستر یونایتد. در حقیقت عصر کنونی فوتبال انگلیس در ید قدرت دو شهر / دو باشگاه بوده. لیورپول طی سال‌های 1975 تا 1990 یازده بار قهرمان لیگ شد و چهار بار قهرمان اروپا و منچستر یونایتد از 1993 تا 2013 سیزده بار لیگ را فتح کرد و دو بار اروپا را.

در چنین قابی طرفداران دو تیم از باشگاه شان به عنوان «بزرگ ترین باشگاه انگلیس» یاد می‌کنند که بستگی به این دارد معیار چه باشد. لیورپول تاکنون 18 بار قهرمان لیگ شده و منچستر یونایتد 20 بار. در حالی که لیورپول 5 بار قهرمان اروپا شده و یونایتد 3 بار... ولی از آخرین باری که لیورپول در 1990 قهرمان لیگ شد ربع قرن سپری شده و نسل جوان طرفداران لیورپول، طعم قهرمانی تیم‌شان را در عصر خود نچشیده‌اند، در حالی که طرفداران یونایتد جزئیات خاطره‌های شیرین قهرمانی های عصر آلکس فرگوسن را با جزئیات به رخ می‌کشند. تاریخ معاصر به سود یونایتد بوده و قهرمانی لیورپول در لیگ آرزوی دوردستی به نظر می‌رسد.

 

نویسنده:حمیدرضا صدر


  • محمدامین محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی