آنـــــــســـــوی نـــــیـــمـــــکــــت

نـــــوشــــتـــــه هـــای فـــــوتـــــبــــالــــی

آنـــــــســـــوی نـــــیـــمـــــکــــت

نـــــوشــــتـــــه هـــای فـــــوتـــــبــــالــــی

آخرین نظرات
نویسندگان

نویسنده:حمیدرضا صدر

به ادامه مطلب بروید...




نمی‌توان به فوتبال ایسلند نگاه نکرد، نه نمی‌توان...

شادی آن‌ها قابل درک بود. آن‌ها برای مردان آبی‌پوش هورا می‌کشیدند، برای پسران گمنام‌شان. تیم آن‌ها ورای هلند و جمهوری چک و ترکیه مستقیما راهی رقابت‌های نهایی یورو 2016 شده بود. هنوز دو بازی باقیمانده پیش روی ایسلند جلب نظر می‌کنند ولی تساوی بدون گل در خانه برابر قزاقستان مترادف با صعود آن‌ها به رقابت‌های نهایی 2016 بشمار می‌رفت. پیش از این لاتویا دو میلیون نفری کوچک‌ترین کشوری بشمار می‌رفت که راهی رقابت‌های یورو - در 2004 - شده بود و اکنون این رکورد به ایسلند سیصد هزار نفری تعلق دارد.

یادمان باشد این صعود تصادفی شکل نگرفته و ایسلندی‌ها تا آستانه صعود به جام جهانی 2014 هم پیش رفته بودند و با بداقبالی در نبرد پلی‌اف مغلوب کرواسی شدند. فوتبال ایسلند طی پانزده سال اخیر سرمایه‌گذاری فراوانی در زمینه فوتیال پایه انجام داده و اکنون در جریان دائمی‌ جلو می‌رود. پیش از این هوای سرد و زمستان‌های طولانی اجازه شکوفایی به پسران ایسلندی را نمی‌داد - ایسلند دارای آب و هوای سرد و قطبی است - اما آن‌ها اکنون می‌توانند در سراسر سال تمرین کرده و پا به میدان می‌گذارند. اکنون بیش از 20 زمین فوتبال سرپوشیده با چمن مصنوعی در سراسر ایسلند برپا شده‌اند، همین‌طور 150 زمین فوتبال کوچک. این دورخیز، نقش حیاتی در احیای فوتبال ایسلند بازی کرده. بیشتر ملی‌پوشان ایسلندی متولد اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 هستند و همین‌ها از امکانات پانزده سال اخیر به بهترین وجه بهره برده‌اند.

فوتبال ایسلند در زمینه مربیگری هم قدم‌های بلندی برداشته. وقتی سیگوردور داگنار ایالفسان در سال 2002 رئیس فدراسیون فوتبال ایسلند شد، زمینه‌ای فراهم ساخت تا صدها مربی ایسلندی در کلاس‌های یوفا شرکت کرده و مدارک مربیگری دریافت کنند. آن‌چه در این زمینه رخ داده حیرت‌آور بوده. سال 2010 تعداد 630 مربی ایسلندی دوره‌های یوفا را سپری کردند که یعنی حدود 2/. درصد جمعیت کل ایسلند. یادمان باشد ایسلند در زمینه شاخص توسعه انسانی در سال ۲۰۰۵رتبهٔ اول را در میان کشورهای جهان بدست آورد. در چنین قابی مربیان جوان فوتبال ایسلند دست‌مزدهای خوبی دریافت می‌کنند و نیازی به دنبال کردن شغل دیگری را ندارند. اگر سری به رسانه‌های ایسلندی بزنید بارها و بارها با جمله «... سطح متوسط مربیگری فوتبال در ایسلند یکی از بهترین‌ها است» بشمار می‌رود. همین هفته بود که تیم زیر 21 ساله‌های ایسلند 2-3 فرانسه بزرگ را شکست داد. تیمی‌ که کینگزلی کومان بازیکن جدید بایرن مونیخ و آدرین رابیوت ستاره پاری سن ژرمن در آن بازی می‌کردند. تیمی‌که الیور سیگوریانسن در میانه میدان نبض بازی را در انقیاد خود می‌گیرد.

اکنون بازیکنان نوجوان و جوان ایسلند فرصت شکوفایی پیدا کرده‌اند و روند ورود بازیکنان ایسلندی به لیگ‌های بزرگ اروپایی تندتر شده. حالا همه گایلفی سیگوردسن مرد میانی سوانسی را می‌شناسند. سیگوردسن 16 ساله بود که از ایسلند راهی ریدینگ شد. کالبین سیگورسان 17 ساله بود که پا به آزد آلکمار در لیگ هلند گذاشت. همین‌طور آرون گونارسن کاپیتان کنونی تیم ملی ایسلند که در کاردیف سیتی بازی می‌کند. اکنون فقط شانزده بازیکن ایسلندی در فوتبال انگلیس بازی می‌کنند. پیش از این بازیکنان ایسلند برای سفر باید ساعات طولانی را در فرودگاه سپری می‌کردند تا با هواپیما راهی باشگاه‌هایشان شوند، ولی فدراسیون فوتبال ایسلند پروازهای ویژه‌ای را برای بازیکنان حرفه‌ای که در باشگاه‌های دیگر بازی می‌کنند مهیا کرده.

در کنار همه این‌ها باید به لارس لاگربک اشاره کرد که در سال 2011 عنان تیم ملی ایسلند را در دست گرفت و ذهنیت تیم را دگرگون کرد. این مربی سوئدی که یک دهه سکان تیم ملی سوئد را در دست داشت چیزی را به ایسلندی‌ها القا کرد که سخت بدان نیاز داشتند، یعنی «اعتماد به نفس». او در توصیف فوتبال ایسلند گفت: «... کوچک بودن ایسلند را بدل به یک فرصت خواهیم کرد و نه تهدید». ایسلندی‌ها همیشه مبارزه‌جویانه بازی کرده‌اند. هر چه باشد فرهنگ ایسلند با مهاجران وایکینگ سده نهم این ناحیه گره خورده و ایسلندی‌ها به میراث نیاکان وایکینگ خود می‌بالند و شجره‌نامه‌شان را به رخ می‌کشند. آن‌ها به تساوی بدون گل برابر بزرگان قناعت می‌کردند، ولی لاگربک از آن‌ها نه فقط نبرد از ته دل، بلکه کسب پیروزی طلب کرد. وقتی آن‌ها برابر هلند در آمستردام به میدان رفتند در اندیشه تساوی نبودند. آن‌ها به برد فکر می‌کردند و به برد هم دست یافتند.

ایسلندی‌ها با چنین ذهنیتی در خانه نارنجی پوش‌ها با یک گل پیروز شدند، چنان که در ریکیاویک هم 0-2 هلند را شکست داده بودند که بدین معنی است وایکینگ‌ها در هر دو دیدار رفت و برگشت هلند بزرگ را به زانو درآورده‌اند بی آنکه گلی دریافت کنند. آن‌ها پیشتر ترکیه را 0-3 خرد کرده و جمهوری چک را پس از دریافت یک گل 1-2 شکست داده بودند. یگانه شکست ایسلند در مسابقات مقدماتی در پراگ با یک گل بوده که در آن دیدار هم امیل ‌هالفردسان بداقبال بود دروازه خودی را گشوده بود. آن‌ها طی 8 دیدار فقط 3 گل دریافت کرده‌اند، در حالی که جمهوری چک و هلند 10 گل دریافت کرده‌اند و ترکیه 9 گل. آن‌ها 15 گل زده‌اند.

لاگربک گفته پس از یورو 2016 از فوتبال خداحافظی خواهد کرد، ولی ایسلندی‌ها امیدوار هستند او را به ماندن راضی کنند. جام جهانی 2018 برابر وایکینگ‌ها خودنمایی می‌کند و آن‌ها در رقابت‌های مقدماتی با کرواسی، اوکراین، ترکیه و فنلاند هم‌گروه شده‌اند.

 

نویسنده:حمیدرضا صدر


  • محمدامین محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی