آنـــــــســـــوی نـــــیـــمـــــکــــت

نـــــوشــــتـــــه هـــای فـــــوتـــــبــــالــــی

آنـــــــســـــوی نـــــیـــمـــــکــــت

نـــــوشــــتـــــه هـــای فـــــوتـــــبــــالــــی

آخرین نظرات
نویسندگان

نویسنده:حمیدرضا صدر

به ادامه مطلب بروید...


پیروزی ژرمن‌ها در مقایسه با انگلیسی‌ها در هفته اول مرحله گروهی لیگ قهرمانان هشدار دهنده بود...

سوای اقتدار باشگاه‌های لالیگا طی سال‌های اخیر در اروپا، رقابت ژرمن‌ها، انگلیسی‌ها و ایتالیایی‌ها برای کسب سهمیه بیشتر وارد مرحله جدیدی شده. پارسال بود که ضریب یوفا باشگاه‌های بوندس‌لیگایی از ضریب باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس پیشی جست و حالا نزول انگلیسی‌ها در اولین بازی‌های مرحله گروهی، زنگ خطر کم شدن سهمیه‌شان را به صدا درآورده. منچستر سیتی برابر یوونتوس در خانه زانو زد، منچستر یونایتد از پی اس وی در آیندهوون شکست خورد، آرسنال مقابل دینامو زاگرب سقوط کرد و یگانه پیروزی جزیره نشین‌ها توسط چلسی مقابل مکابی کوچک بدست آمد. این که تیم‌های لیگ برتری تاکنون در این فصل در مسابقات اروپایی برابر حریفانی از کرواسی، دانمارک، هلند، رومانی و حتی مالت هم شکست خورده‌اند چیزی نیست که بی‌اهمیت قلمداد شود. از سال 2012 که چلسی قهرمان اروپا شد فقط دو تیم انگلیسی در یازده نبرد پلی‌اف لیگ قهرمانان برابر حریفان‌شان پیروز شده اند.

در چنین قابی سه نماینده از چهار نماینده بوندس‌لیگا در نخستین پام مرحله گروهی لیگ قهرمانان برابر حریفان‌شان پیروز شدند. بایر لورکوزن که رویای تکرار «نمایش بوروسیا دورتموند با یورگن کلوپ» را در سر می‌پروراند با رم و بارسلونا هم‌گروه هستند و باید باته را شکست می‌داد که با 4 گل پیروز شد. آن‌چه برای راجر اشمیت اهمیت داشت توفیق ترکیب جدید تهاجمی‌اش بود. ترکیب هاکان کاهانوغلو با چیچاریتو و ادمیر محمدی تازه واردان تیم دل‌گرم کننده بود و به دو گل هاکان منجر شد. در عین حال بهترین بازیکن میدان کوین کمپل که از بوروسیا دورتموند آمده به‌شمار می‌رفت که در غیبت کریستف کرامر و کاپیتان استفان کیشلینگ معرکه بازی کرد. حالا نبرد لورکوزن با کاتالان‌ها و رمی‌ها بسیار حیاتی شده.

وولفسبورگ که پس از شش سال به لیگ قهرمانان بازگشته زسکا مسکو را با تک گل جولین دراکسلر تازه وارد شکست داد. ولی فقط 20126 تماشاگر صندلی‌های وولکس واگن آره نا را پر کرده بودند که حدود 1200 نفرشان پناهنده‌های میهمان به‌شمار می‌رفتند. این همان چیزی است که شرایط مالی باشگاه این شهر 120 هزار نفری که ساکنانش در کمپانی فولکس واگن کار می‌کنند را در مقایسه با سایر باشگاه‌ها تهدید می‌کند. دیتر هکینگ مردانش را با سیستم 1-4-1-4 راهی میدان کرد. کوین دی بروین رفته و از هجوم‌های او از گوش نشانی برجای نمانده بود و شورله و دنیل کالیگیوری بیشتر به سوی محوطه جریمه تاختند. لوییز گوستاوو مرد کلیدی قرار گرفته جلوی چهار مدافع بود. جایی که گرگ‌ها پس از زدن گل محافظه کارانه بازی کردند تا اسیر ضدحمله های روس‌ها نشوند. چنان که مکس کروس مرد میانی تهاجمی وولفسبورگ در برنامه‌های دفاعی بیشتر شرکت کرد تا حرکات تهاجمی. گرگ‌ها انعطاف‌پذیرتر بازی کردند، ولی برای صعود باید بهتر از این‌ها ظاهر شوند. خصوصا آن که منچستر یونایتد در این گروه قرار دارد و در هلند مغلوب پی اس وی شده.

بایرن مونیخ در آخرین فصل حضور پپ گواردیولا در آلمان نمی‌تواند به چیزی جز قهرمانی در اروپا بیندیشد. بایرن در زمین نامناسب المپیاکوس به میدان رفت و برغم تهدیدهای خشونت‌بار پیش از بازی یونانی‌ها علیه طرفداران بایرن که به دخالت پلیس و همین‌طور شکایت مونیخی‌ها به فیفا هم انجامید با سه گل پیروز شد. آن چه که برخلاف ظاهر کار آسانی نبود. یادمان نرفته که استادیوم کارایسکاکیس همان جایی بوده که یوونتوس، منچستر یونایتد، بنفیکا و آتلتیکو مادرید طی سه فصل اخیر در آن شکست خورده‌اند. چنان که مانوئل نوئر در ضربه مهلک یونانی‌ها را مهار کرد. ولی مرد اول میدان توماس مولر بود که دو گل زد و تعداد گل‌هایش را به 11 رساند. اما این که کینگزلی کومان فرانسوی پاس گل ماریو گوتزه - به فرم خوبش نزدیک شده - را ارسال کرد نیز نشان داد پپ اسلحه‌های غیر منتظره‌ای را هم رو کرده.

تنها شکست ژرمن‌ها به مونشن گلادباخ تعلق داشت. آنها که در گروهی شامل یوونتوس، منچستر سیتی و سویا قرار گرفتند و بر بخت بد در قرعه‌کشی لعنت فرستادند در نخستین گام برابر سویا با سه گل زانو زدند. گلادباخ بازگشته به صف بزرگان اروپا از 1978 فصل پیش را در رتبه سوم لیگ به پایان برد، آن هم با فقط 13 امتیاز اختلاف با بایرن مونیخ قهرمان. اما اکنون طی چهار دیدار آغازین فصل شکست خورده و قعرنشین بوندس‌لیگا می‌رود. به گلادباخ نگاه می‌کنیم و در می‌یابیم نشانی از تیم درخشان فصل پیش لوسین فاوره که با حرکات گروهی‌اش حریفان را به بند می‌کشید نمانده. همه چیز در گلادباخ از دست رفته، هم اعتماد به نفس، هم تمرکز و هم جنگندگی. در حقیقت چهار سال طول کشیده بود تا گلادباخ از یک تیم ضد حمله‌های بدل به تیمی شود که توانایی حفظ توپ را هم داشت و حالا طی چهار هفته فصل نو همه چیز از دست رفته به نظر می‌رسد. مقاومت یک نیمه‌ای گلادباخ برابر قهرمان لیگ اروپا تماشایی بود ولی همه چیز طی بیست دقیقه سرگیجه آور فروپاشید. برای توصیف آشفتگی دفاع گلادباخ همین کافی که داور سه بار نقطه پنالتی را علیه‌شان نشان داد. رفتن مکس کروس و کریستف کرامر حفره‌های بزرگی را در تیم ایجاد کرده و مصدومیت کاپیتان مارتین استرانزل جبران ناپذیر شده. حالا فاوره نامزد اولین اخراج مربیان در بوندس‌لیگا به‌شمار می‌رود. او یادش نرفته چگونه سال 2009 پس از 9 دیدار از هرتا برلین اخراج شد.


نویسنده:حمیدرضا صدر


  • محمدامین محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی