آنـــــــســـــوی نـــــیـــمـــــکــــت

نـــــوشــــتـــــه هـــای فـــــوتـــــبــــالــــی

آنـــــــســـــوی نـــــیـــمـــــکــــت

نـــــوشــــتـــــه هـــای فـــــوتـــــبــــالــــی

آخرین نظرات
نویسندگان

رم - لاتزیو؛ تب سکوهای خالی شده(نوشته حمیدرضا صدر)

چهارشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۴، ۰۷:۴۵ ب.ظ

نویسنده:حمیدرضا صدر
 
به ادامه مطلب بروید...

داربی شهر رم این بار طعم گذشته را نخواهد داشت...

باز هم رم و باز هم لاتزیو، ولی داربی شهر رم این بار یادآور داربی‌های گذشته نخواهد بود. این بار حال و هوای گذشته را نخواهد داشت. این بار بدون حضور تیفوسی‌های پر شر و شور پشت دو دروازه استادیوم المپیک رم برگزار خواهد شد. بدون آن تب و تاب. بدون دود و آتش بازی‌های رنگارنگ. بدون برافراشته شدن پرچم‌های غول آسای مواج. بدون خیلی چیزهای دیگر.

آن‌چه پلیس شهر رم در صدد انجام دادنش برآمده واکنش هر دو جبهه را برانگیخته. هم رمی‌ها و هم لاتزیویی‌ها را، در حالی که فدراسیون فوتبال ایتالیا هم خود را کنار کشیده. پلیس شهر رم اعلام کرده سکوهای پشت هر دو دروازه - جایی که قلب طپنده دیدارهای دو تیم بشمار می‌رود - به دلایل امنیتی خالی خواهند بود و کم تماشاگرتر از همیشه. اعلام کرده تعداد تماشاگران پشت دروازه‌ها همیشه بیش از ظرفیت بوده‌اند و بیم درگیری در نبرد پیش رو بیش از گذشته شده. حالا جایگاهی که ظرفیت پذیرش 12000 تماشاگر را دارد پذیرای فقط 8700 تن خواهد بود.

دیدار پارسال دو تیم که رم میزبان بشمار می‌رفت با تساوی 2-2 پایان یافت. همان دیداری که مائوری و آندرسن دروازه رم را گشودند و لاتزیو را جلو انداختند و فرانچسکو توتی دو گل زد تا بازی با تساوی پایان یابد. حالا تصویر توتی ایستاده جلوی سکوهای طرفداران رم و گرفتن عکس سلفی با مویابل از خود و آن‌ها در تاریخ «Derby della Capitale» جای ویژه‌ای پیدا کرده. همان عکسی که بلافاصله رکورد هشت میلیون توییت را ثبت کرد و طرفداران لاتزیو را خشمگین ساخت.

ولی با تصمیم پلیس شهر رم این بار طرفداران دو تیم کنار هم قرار گرفته‌اند تا اعتراض‌شان را به رخ کشند. منطق پلیس رم بر مبنای حفظ امنیت بوده. رم 23 امتیازی است و لاتزیو 18 امتیازی و شکست رم حریف دیرینه را در یک قدمی‌اش قرار خواهد داد. رم در آخرین بازی‌اش با یک گل مغلوب اینتر شده و صدرنشینی را از دست داده و لاتزیو هم دو شکست پیاپی برابر آتالانتا و میلان را تحمل کرده و اجازه لغزش دوباره ندارد.

چنین تصمیمی‌برای سری آ عقب گرد بشمار می‌رود. پیش از این زمزمه برداشتن حصارهای بلند افراشته شده برابر سکوها به گوش می‌رسید و اکنون بیم درگیری طرفداران افراطی همه را به محافظه کاری وادار ساخته. اگر تحلیل کارشناسان فوتبال ایتالیا را دوره کنید با پرسش بیش از حد ساده‌ای روبرو می‌شوید «... آیا نمی‌شد با بکارگیری تعداد بیشتری مامور روی سکوها از خالی ماندن سکوها جلوگیری کرد؟» در همان مقاله‌ها تیغ تیز حملات، فرانکو گابریلی یکی از مردان کلیدی دایره امنیتی پلیس رم را نشانه رفته. مردی که تصمیم گرفته سکوهای پشت دروازه خالی بمانند و کم تماشاگر شوند. گابریلی ادعا کرده این محدودیت فقط در داربی رم اعمال می‌شود و سایر دیدارها روند طبیعی‌شان را سپری خواهند کرد. او گفته شهر رم نامزد برگزاری المپیک 2024 شده و نمی‌توان اجازه داد تیفوسی‌های همیشه خشمگین با درگیری‌هایشان چهره پایتخت ایتالیا را مخدوش کنند. گابریلی به دیدار نهایی جام حذفی سال 2014 اشاره کرده. به شبی که طرفداران ناپولی و فیورنتینا آتش‌بازی مهیبی برپا کردند و بازی با تاخیر آغاز شد. سه طرفدار ناپولی مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و یکی از آن‌ها دو ماه بعد در کوما جان سپرد و روشن شد ضارب طرفدار باشگاه رم بوده. مادر قربانی پس از آن بارها با بالا بردن بنرهایی رم را مورد حمله قرار داده. ولی خیلی‌ها گابریلی را به بازی رسانه‌ای متهم کرده‌اند. اینکه گابریلی تلاش کرده با هیاهو حول دیدار رم - لاتزیو اسم و رسمی‌برای خود بهم زند و دوربین‌ها و میکروفون‌ها را به سوی خود جلب کند.

دو باشگاه تلاش کرده‌اند میان محافظه کاران جایی آن وسط حرکت کنند. استفانو پیولی مربی لاتزیو گفته: «... البته که ما با حضور طرفداران تیفوسی‌مان قوی‌تر هستیم و بدون آن‌ها ضعیف تر». رودی گارسیا هم اعلام کرده: «... ما در شرایط دشوار همیشه به حمایت طرفداران‌مان نیاز داشته‌ایم». ولی تیفوسی‌های رم و لاتزیو برابر باشگاه‌های محبوب‌شان هم قرار گرفته‌اند و ادعا کرده‌اند مدیران باشگاه باید از آن‌ها حمایت می‌کرده‌اند که نکرده‌اند. رمی‌ها، جیمز پالوتا را در آماج انتقادهایشان قرار داده‌اند و طرفداران لاتزیو هم کلودیو لوتیتو را زیر شلاق گرفته‌اند. در حالی که دو تیم در این فصل بازی‌های تهاجمی‌ تماشایی را به رخ کشیده‌اند. وقتی لاتزیو در خانه میزبان میلان شد در آستانه کسب 9 برد متوالی در خانه قرار داشت که از دهه 1930 تکرار نشده بود. رم هرچند فقط تاکنون یک‌ بار در لیگ به کلین شیت دست یافته ولی با زدن 25 گل بهترین خط حمله لیگ را معرفی کرده که در سری آ از سال 1960 سابقه نداشته، هم یووه را شکست داده و هم فلورانسی‌ها را زمانی که صدرنشین بودند.

نکته این است استادیوم المپیک رم نه به باشگاه رم تعلق دارد و نه لاتزیو (مثل سن سیرو که نه از آن اینتر است و نه میلان) و چنان که از نامش برمی‌آید متعلق به کمیته ملی المپیک ایتالیا بشمار می‌رود. جایی که پرسش کلیدی جلب نظر می‌کند: باشگاه‌های بزرگی مثل رم، لاتزیو، اینتر و میلان کی می‌خواهند مثل یوونتوس صاحب استادیوم جدیدی متعلق به خودشان شوند؟

 

نویسنده:حمیدرضا صدر



  • محمدامین محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی